کد مطلب:243889 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:127

حکم نماز در حرمین شریفین
[224] 18 - و نیز گفته است:

از محمد بن ابراهیم حضینی روایت شده كه گفت: راجع به نماز شكسته و نماز تمام، از امام جواد علیه السلام دستور خواستم.

حضرت فرمود: وقتی به حرمین شریفین (مكه و مدینه) داخل شدی: قصد ده روز كن و نماز را تمام، اقامه نما؛ به حضرت عرض كردم: همانا من، یك روز یا دو روز یا سه روز قبل از ترویه، داخل مكه می شوم؛ حضرت فرمود: قصد اقامت ده روز كن و نماز را تمام به جای آور. [1] .

[225] 19 - و نیز نقل كرده است:

از علی بن مهزیار روایت شده كه گفت: به امام جواد علیه السلام نوشتم: روایات مختلفی از پدران بزرگوار شما در مورد قصر و اتمام در حرمین شریفین، نقل شده است؛ برخی از آنها به اتمام نماز، هر چند یك نماز باشد، دستور داده اند؛ بعضی دیگر فرمان به قصر نماز داده اند تا وقتی كه قصد ده روزه صورت نپذیرد و من، همواره نماز خود را، تمام اقامه می كردم تا اینكه در موسم حج سال جاری، فقیهان شیعه گفتند، نماز من شكسته است؛ زیرا قصد اقامت ده روزه، نكرده ام و از این بابت دل تنگ شده ام و می خواهم نظر مبارك شما را بدانم.

حضرت با دستخط مبارك خود، مرقوم فرمود: خدایت رحمت كند! تو از فضیلت نماز در حرمین شریفین، بر نماز در غیر آن آگاهی، بنابراین، دوست دارم وقتی به حرمین داخل شدی،



[ صفحه 178]



نماز خود را شكسته نخوانی و در آنها، بسیار نماز بگزاری.

دو سال بعد، خدمت حضرت رسیدم و حضورا عرض كردم: خدمتتان، چنان نوشته بودم و شما چنین فرموده بودید.

حضرت فرمود: آری همینطور است؛ عرض كردم: منظور شما از حرمین چیست؟

فرمود: مكه و مدینه؛ پس هر گاه از منی گذشتی: نماز را شكسته اقامه كن و چون از عرفات، راهی منا و رهسپار مكه شدی و كعبه را زیارت كردی و به منی بازگشتی، در آن سه روز نماز را تمام بجای آور؛ و سه روز با انگشتان مبارك خود هم نشان دادند. [2] .

[226] 20 - كلینی گفته است:

از ابراهیم بن شبیه، روایت شده كه گفت: در نامه ای، از امام جواد علیه السلام حكم اتمام نماز در در حرمین را سؤال كردم؟

حضرت در جواب نوشت: چنان بود كه رسول خدا، نماز زیاد گزاردن در حرمین را دوست می داشت؛ لذا تو هم زیاد در آنها نماز اقامه كن و تمام بجای آور. [3] .


[1] همان: 427 ح 1484.

[2] همان: 428 ح 1487.

[3] كافي 4: 524 ح 1.